Subskrybuj
Wywiady

O akademii Miedzi Legnica - Tomasz Syska

2021-04-28

fot. Bartek Hamanowicz

Pierwsze piłkarskie kroki stawiał w Miedzi Legnica, ale grał też w UKS SMS Łódź, Bytovi Bytów, Turze Turek, czy Orkanie Szczedrzykowice. Dziś po kilku latach pracy jako trener otrzymał stanowisko Dyrektora Akademii. Jaki jest Jego pomysł na akademię? Zapraszam na rozmowę. 

Czy pamiętasz jeszcze swój pierwszy dzień w Miedzi Legnica? Jeszcze tej "starej" Miedzi, ze ścieżką przez środek boiska przy ulicy Świerkowej, czy stadionem ze słynną podkową. Jak wspominasz tamten czas? oraz jak oceniasz go pod względem szkoleniowym? Czy w tamtych "legendarnych" warunkach dało się coś zrobić lepiej? Czegoś brakowało?

Jestem wychowankiem Miedzi Legnica od najmłodszych lat, dlatego pomimo problemów infrastrukturalnych w tamtym okresie moje wspomnienia są tylko i wyłącznie pozytywne. Mój pierwszy dzień w Akademii w roli zawodnika to rok 1998 i ogromna radość z treningu w klubowej koszulce. Piłka nożna nieustannie ewoluuje, dlatego to co wystarczyło do grania w piłkę w tamtym okresie, w dzisiejszych czasach wymaga zdecydowanie wyższego poziomu pod każdym względem. Aktualnie zawodnicy mają nieograniczony dostęp do doskonalenia swoich umiejętności pod okiem specjalistów poza klubowym procesem treningowym. Rolą rodziców jest wsparcie zawodnika pod każdym względem, a trener musi właściwie wyznaczyć indywidualną ścieżkę rozwoju.

Ostatnie lata to dla Miedzi i powstałej oficjalnie akademii niesamowicie szybki rozwój. Jak trafiłeś do Miedzi w roli trenera? Jakie pierwsze zmiany zastałeś? Czy pracowali tam jeszcze trenerzy z Twojej młodości?

Wróciłem do Legnicy w roku 2013 i od razu dostałem propozycję pracy w Akademii Piłkarskiej Miedzi Legnica od Dyrektora Janusza Kudyby, u którego miałem okazję grać jeszcze w I zespole. Zmiany w Akademii były fundamentalne zarówno pod względem infrastruktury, organizacji projektu, ilości zawodników jak również jakości szkolenia. W strukturach projektu funkcjonuje do tej pory, ale już w roli wychowawcy w Bursie Miedzi Legnica, mój pierwszy trener Henryk Giernalczyk. Doskonale pamiętam, że przychodził do mojej podstawówki żeby namówić mnie do treningów w Miedzi Legnica. Obecny Klub i Akademia Piłkarska Miedzi Legnica to przede wszystkim zasługa Właściciela Klubu Pana Andrzeja Dadełło, który stworzył wielowymiarowy projekt i dba o jego systematyczny rozwój.

Dziś, mimo nadal młodego wieku zostajesz Dyrektorem Akademii, to bardzo poważne i wymagające stanowisko, bo młodzież jest fundamentem każdego klubu. Czy byłeś przygotowywany do nowej roli, czy to było planowane? Dlaczego Ty?

Doświadczenie zebrane w roli trenera, koordynatora zespołów młodzieżowych oraz SMS Miedź Legnica pozwoliło mi doskonale poznać funkcjonowanie Akademii pod każdym względem. Pełna współpraca z trenerami oraz poprzednimi dyrektorami również przyniosła dodatnie wartości merytoryczne. Przez ostatnie lata analizowałem projekt i budowałem w głowie struktury funkcjonowania Akademii na innowacyjnych i konkurencyjnych zasadach. Jestem gotowy na pełnienie funkcji Dyrektora Akademii Piłkarskiej Miedzi Legnica i krok po kroku będziemy podążać swoją drogą do sukcesu. Mam również ogromne szczęście współpracować na każdej płaszczyźnie z ludźmi, którzy zapewniają pełne wsparcie i realizują projekt na najwyższym poziomie.

Od pierwszego dnia Twojej pracy najczęściej padające słowa to "nowość" oraz wiele, według mnie, świetnych innowacji. Opowiesz nam krok po kroku, szczegółowo o projektach, które wprowadzasz oraz dlaczego akurat one? Co mają zmienić i dlaczego poprzednie rozwiązania nie były efektywne?

Oczywiście na wstępnie należy zaznaczyć, że nie „odkrywamy Ameryki” i wiele z tych rzeczy funkcjonuje w innych akademiach, ale my po prostu mamy swoją wizję na realizację tego projektu. Został utworzony Dział Rozwoju Akademii, który jest podzielony na konkretne zespoły ludzi zajmujących się rozwojem projektu.

Model gry i Model szkolenia - są to dwa ściśle połączone ze sobą działy, ponieważ do funkcjonowania w Modelu gry będziemy dążyć poprzez Model szkolenia w procesie treningowym. Projekty zostaną oparte na fundamentach eksponowania jednostki poprzez kreatywność zawodników, rozumienie gry, proces podejmowania decyzji w dostosowaniu do zasad, momentów oraz faz gry. Zafunkcjonuje kilka wyjściowych systemów gry, które podczas działań meczowych będą zmieniać się w zależności od danego momentu gry, więc idziemy bardzo mocno w apozycyjność i wykluczenie jakichkolwiek schematów. Naszym zadaniem będzie przygotowanie zawodnika, który poprzez swoje umiejętności i elastyczność działań taktycznych dostosuje się do każdego stylu gry i systemu w piłce zawodowej.

Indywidualizacja procesu treningowego - trzymając się zasady eksponowania jednostki musimy zapewnić pełne wsparcie w procesie treningowym. Dlatego w mikrocyklu pojawią się treningi formacyjne, między formacyjne oraz pozycyjne w formie danych scenariuszy gry. Szykujemy jeszcze kluczowego partnera do indywidualizacji procesu treningowego oraz modelu szkolenia, ale pozwolę na chwile obecną utrzymać to w tajemnicy z zapowiedzią projektu, o którym uważam będzie bardzo głośno.

Model Treningu Motorycznego - projekt obejmujący całą akademię, w którym znajdą się wszystkie treści merytoryczne, grafiki oraz nagrania filmów z regresją/progresją danych ćwiczeń. Osoba głównego trenera przygotowania motorycznego zadba o prowadzenie oraz planowanie procesu treningowego w wyznaczonych kategoriach wiekowych. Dodatkowo indywidualna współpraca wysoko perspektywicznych zawodników z trenerem siły oraz przygotowania motorycznego.

Trening mentalny - cykliczne wykłady oraz warsztaty dla zawodników, w których będziemy w sposób teoretyczny i praktyczny poruszać kluczowe aspekty funkcjonowania w projekcie. Dla nas zawodnik jest projektem wielowymiarowym i musimy indywidualnie zadbać o jego funkcjonowanie w przestrzeni sportowej, edukacyjnej oraz wychowawczej. Dlatego postaramy się pomóc w budowaniu nawyków, które będą wspierały rozwój i realizację celów.

Dział Scoutingu - w naszej Akademii pełni fundamentalną rolę w długofalowym procesie wyszukiwania zawodników oraz trenerów pasujących do profilu Akademii Piłkarskiej Miedzi Legnica. Koordynatorem działu jest Krzysztof Skrzypek jednocześnie główny scout, który odpowiada za proces funkcjonowania projektu w przestrzeni merytorycznej jak również logistycznej, czyli wyjazdów na obserwacje danych zawodników w warunkach meczowych. Dział Scoutingu, to przede wszystkim ogromne wsparcie dla sztabów szkoleniowych w procesie budowania zespołu na fundamencie eksponowania jednostki.

Dział Analizy Gry - aktualnie w akademii funkcjonuje dwóch analityków, którzy przede wszystkim są wsparciem dla zawodników, ale również trenerów. Rola analityka opiera się na przygotowaniu po każdym meczu indywidualnej analizy gry dla konkretnej grupy wysoko perspektywicznych zawodników, dla których będzie to ogromna dawka wiedzy i wskazanie drogi do lepszego funkcjonowania. Dodatkowo analiza danych zespołów pod kątem weryfikacji modelu gry. W przyszłości Dział Analizy Gry będzie rozbudowany o dodatkowe osoby oraz transmisje na żywo danych spotkań naszej akademii.

Indywidualna Ścieżka Rozwoju - projekt wsparcia, w którym zawodnicy mogą liczyć na dodatkowe zajęcia techniki indywidualnej, trenera przygotowania motorycznego, indywidualną analizę gry, trening mentalny, wychodzenie z strefy komfortu poprzez grę w starszych kategoriach oraz zawodowe kontrakty.

Praca i wprowadzenie nowych elementów to czas, błędy, analizy, oraz ciągła poprawa. Kiedy oczekujesz pierwszych efektów tych futurystycznych rozwiązań? Co jest "miernikiem"? Efekty i wyniki drużyn akademii i rezerw? Czy bardziej indywidualny rozwój i młodzi zawodnicy w 1 drużynie?

Zdecydowanie eksponowanie jednostki w strukturach akademii w myśl zasady „Na pierwszym miejscu zawodnik, który tworzy zespół”. W pierwszej kolejności stawiamy na indywidualną ścieżkę rozwoju zawodnika, dla którego mamy szeroki zakres wsparcia. Do II i I zespołu zawsze trafią określeni zawodnicy, nigdy dany zespół. Oczywiście wysoki poziom pracy szkoleniowej przygotuje zawodników, których wartość przełoży się na poziom zespołu pozwalając osiągać również sukcesy drużynowe naszej akademii. Pierwszy rok będzie dla nas wdrożeniem wszystkich projektów oraz czasem na adaptacje zawodników i sztabów szkoleniowych do nowych treści. Nie zamierzam wywierać presji czasu na szybkie efekty projektu, ponieważ jest to proces długofalowy, ale jestem przekonany, że dobra praca przyniesie swoje owoce.

Rezerwy. Dla młodych zawodników gra w nich to nobilitacja, a dla seniorów "kara". Czasami świetnie grający junior musi siadać na ławce, bo zagrać musi będący bez formy i źle nastawiony mentalnie senior. Często dlatego osiągane wyniki i gra zmieniają się tam jak w kalejdoskopie. Czy jest to też pole, na którym masz decyzyjność i pomysły? Jak znaleźć złoty środek?

Przede wszystkim zachowując równowagę w procesie dobierania zawodników do rywalizacji. Nie można popadać w skrajności i budować zespół tylko z doświadczonych zawodników lub tylko młodych, ponieważ musi być odpowiedni balans funkcjonowania. My w drugim zespole mamy doświadczonego Grzegorza Bartczaka i zdecydowaną przewagę absolwentów Akademii, zawodników z drużyn młodzieżowych oraz młodych obcokrajowców po wielkich zachodnich Akademiach (Barcelona, Ajax, Utrecht). Zróżnicowany dobór zawodników pozwala im czerpać od siebie wartości dodatnie co przekłada się na dalszy indywidualny rozwój.

Do jakiej akademii równa Miedz Legnica? Czy celem jest, aby inni równali do Was?

Chcemy być Akademią Piłkarską Miedzi Legnica, która w oparciu o autorskie projekty będzie miała własne DNA. W tworzeniu projektów oczywiście inspirujemy się europejskimi trendami szkolenia, ale jest to tylko element wsparcia do naszej wizji budowania Akademii. Zamierzamy podążać własną wytyczoną ścieżką rozwoju.

Jest rok 2028 - gdzie jest Tomasz Syska?

W Akademii Piłkarskiej Miedzi Legnica, która systematycznie ewoluuje i dostarcza wysoko perspektywicznych zawodników do I zespołu.



BARTOSZ LISOWSKI